شرایط و مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان مزایای زیادی دارد . از همین جهت بسیاری از افراد به دنبال این روش از مهاجرت می روند . رایگان بودن تحصیل و همچنین 18 ماه اقامت آلمان پس از تحصیل برای یافتن کار در صنعتی ترین قطب اروپا می تواند هر کسی را به مهاجرت به این کشور بکشاند . برای اطلاع از شرایط این ویزا با ما همراه باشید .

آلمان با داشتن بزرگترین صنعت اروپا ، مکان مناسبی برای زندگی می باشد . این کشور هر ساله تعداد بی شماری مهاجر می پذیرد که بسیاری از آن ها از طریق کار یا تحصیل به این کشور سفر می کنند . از آنجا که تحصیلی در آلمان در بین ایرانیان نیز طرفداران زیادی دارد ، در این مقاله به مهاجرت تحصیلی به آلمان خواهیم پرداخت .

هر سوالی که در زمینه اخذ ویزای دانشجویی آلمان دارید را از ما بپرسید!

همین حالا با ما تماس بگیرید

راه های مهاجرت تحصیلی به آلمان

رایگان بودن آموزش در آلمان باعث شده افراد زیادی برای درس خواندن و کسب درجات علمی بالاتر به این کشور مهاجرت کنند . اما گاهی اوقات پروسه اخذ ویزای دانشجویی آلمان بسیار زمانبر ( حدود 2 سال ) می باشد . البته راهکار هایی برای گرفتن این ویزا وجود دارد . بنابراین با ما همراه باشید .

چگونه ویزای تحصیلی آلمان بگیریم

برای دریافت ویزای تحصیلی در این کشور و تجربه ی یک زندگی متفاوت در صنعتی ترین قطب اروپا ، لازم است تا با سیستم آموزشی آلمان بیشتر آشنا شوید . بهتر است همین ابتدا بگوییم تحصیل در آلمان چه برای شهروندان این کشور و چه برای دانش آموزان و دانشجویان خارجی که از مدرک زبان آلمانی بهره می برند ، رایگان است . در ادامه سیر آموزشی در آلمان توضیح داده خواهد شد .

اجباری بودن آموزش تا 18 سالگی سبب شده تا کودکان نتوانند از تحصیلات در این کشور فرار کنند . هر فرد به محض ورود به 6 سالگی باید وارد مدرسه شود و مقطع ابتدایی را پشت سر بگذارد . مقطع ابتدایی در این کشور 4 سال است . در انتها با برگزاری یک امتحان از دانش آموزان برای ورود به مقطع دبیرستان گزینش صورت می گیرد و محصلین در سه گروه متفاوت به دبیرستان وارد می شوند .

تحصیلات در دبیرستان تا 9 سال ادامه خواهد یافت . از آنجا که این مقطع به چند گروه مختلف تقسیم می شود ، کتاب ها و نوع آموزش های مدارس نیز متفاوت خواهد بود . بعد از دبیرستان فقط عده ی خاصی از افراد آن هم با دادن امتحان می توانند وارد دانشگاه شوند و تحصیلات عالی را طی کنند .

شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان

کیفیت بالای دانشگاه های آلمان زبانزد است . ازدیاد مهاجرت تحصیلی به آلمان نیز به همین دلیل است . تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان می تواند بسته به رشته ی مد نظر 3 یا 4 سال طول بکشد . بر خلاف بسیاری از کشور های دنیا که برای تحصیل شهریه دریافت می کنند اما در آلمان خبری از دریافت پول نبوده و دانشجویان به صورت رایگان درس می خوانند .

فوق لیسانس در آلمان نیز در انواع رشته های مختلف و به صورت رایگان تدریس می شود . دانشجویان زیادی از خارج برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس به این کشور وارد می شوند . همچنین تحصیل در مقطع دکتری در این کشور هواداران زیادی دارد که می تواند کار تحصیل در این مقطع را سخت کند .

تحصیل رایگان و همچنین ، 18 ماه اقامت پس از تحصیل این امکان را به افراد می دهد تا به راحتی در این کشور درس خوانده و سپس به کار مشغول شوند . اما دقت کنید که این امر به سادگی میسر نبوده و مستلزم رعایت قوانین و همچنین برخورداری از شرایطی است . در ادامه پس از بررسی شرایط سنی تحصیل در آلمان و نحوه ی آموزش در این کشور با  شرایط دریافت ویزا بیشتر آشنا خواهیم شد .

بسیاری از افراد که از زمان دریافت آخرین مدرک تحصیلی تا اقدام برای اخذ ویزای آن ها چند سال می گذرد ، نگران ریجکت شدن هستند . توجه کنید که آلمان برای پذیرش دانش آموز و دانشجو شرایط سنی خاصی در نظر نگرفته است . اما به طور کلی در صورتی که 4 یا 5 سال بیشتر از دریافت آخرین مدرک شما گذشته باشد ، یا در واقع گپ تحصیلی شما زیاد باشد ، شانس کمی برای دریافت ویزا خواهید داشت .

مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان

همانطور که گفته شد ، تحصیل در آلمان ویژگی های و مزیت های فراوانی دارد . مزیت های اصلی ویزای دانشجویی آلمان را به طور خلاصه در زیر بیان کرده ایم .

  • تحصیل رایگان به زبان آلمانی و خصوصی به زبان انگلیسی

از مزیت های تحصیل در آلمان علاوه بر کیفیت بالای آموزش ، امکان تحصیل در هر دو زبان آلمانی و انگلیسی است . توجه داشته باشید اگر می خواهید رایگان درس بخوانید باید حتما مدرک آلمانی داشته باشید .

  • 18 ماه اقامت پس از پایان تحصیل

بسیاری از افراد با هدف اقامت دائم در آلمان اقدام به مهاجرت تحصیلی به آلمان می کنند . یک سال و نیم اقامت پس از پایان تحصیل می تواند زمان خوبی برای یافتن کار و بعد از آن رسیدن به پاسپورت آلمانی است .

  • بورسیه های متنوع تحصیلی

دریافت بورسیه برای تحصیل در آلمان هرچند سخت است اما نشدنی نیست . در صورت داشتن استعداد خوب و نبوغ عالی شما قادر به دریافت بورسیه از کشور آلمان خواهید بود . بورسیه در همه ی مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری انجام می گیرد .

  • اعطای اقامت به اعضای خانواده

یکی از مزیت های مهاجرت تحصیلی به آلمان امکان گرفتن ویزا برای خانواده است . منظور از خانواده همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشد . البته داشتن مدرک زبان A1 برای اعضای خانواده اجباری است .

 شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان با برخورداری شرایطی امکان پذیر است . هرچند ضوابط و شرایط هر مقطع و هر رشته متفاوت است ، اما برای تحصیل در آلمان حتما باید مدرک زبان داشته باشید . برای رسیدن به خاک آلمان از راه تحصیل حتما باید پذیرش بگیرید . اگر می خواهید به صورت رایگان تحصیل کنید ، داشتن مدرک زبان آلمانی یک فاکتور لازم و اجباری است . در غیر اینصورت و با ارائه ی مدرک زبان انگلیسی شما می توانید تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور را تجربه کنید .

  • مقطع ابتدایی و دبیرستان

تحصیلات از پایه می تواند بهترین گزینه برای افراد باشد . بزرگ شدن با فرهنگ کشور مقصد و همچنین جا افتادن در کشور می تواند زمینه ساز ورود به دانشگاه و در ادامه یافتن شغل و دستیابی به پاسپورت باشد . همچنین تحصیل در مدارس آلمان به دو صورت خصوصی و دولتی انجام می پذیرد . اگر مدارک زبان داشته باشید ، می توانید رایگان درس بخوانید . در غیر اینصورت با استفاده از زبان انگلیسی می توان پذیرش مدارس خصوصی و یا شبانه روزی را گرفت و شهریه پرداخت کرد .

  • دوره ی لیسانس

جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان باید از یکی از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرید . دریافت پذیرش در دانشگاه های آلمان منوط به نداشتن گپ تحصیلی بیشتر 4 تا 5 سال است . همچنین از دیگر شرایط لازم برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در این کشور داشتن مدرک زبان آلمانی b1 یا بالاتر است . توجه کنید که با ورود به دانشگاه لازم است که این مدرک را تقویت کنید .

در صورتی که موفق به اخذ مدرک زبان آلمانی نشده اید ، می توانید با پرداخت شهریه با استفاده از زبان انگلیسی در این کشور درس بخوانید . حداقل نمره ی آیلتس لازم برای قبولی پذیرش شما 6 است . شهریه ی پرداختی در این صورت بسته به رشته ی تحصیلی شما از 12 هزار تا 20 هزار یورو متفاوت خواهد بود .

با داشتن شرایط فوق می توان ویزای دانشجویی آلمان را برای مقطع لیسانس و گذراندن این دوره در یکی از دانشگاه های آلمان دریافت کرد . توجه کنید که محصلین دوره لیسانس در آلمان تا 40 ساعت اجازه کار در هر هفته را دارند .

  • دوره فوق لیسانس

دوره فوق لیسانس نیز مانند سایر دوره ها نیازمند پذیرش است . برای اخذ پذیرش در این مقطع و دریافت ویزا دانشجویی آلمان نیاز است که مقطع لیسانس را در دانشگاه های معتبر گذرانده باشید . اگر مدرک لیسانس شما از دانشگاه های علمی کاربردی یا پیام نور است ، نباید خیلی به مهاجرت تحصیلی به این کشور امیدوار باشید .

لازم به ذکر است نمره مدرک زبان در این مقطع بسته به رشته ای که دارید ، متفاوت است .

  • دوره دکتری

گذراندن دوره دکتری در آلمان امر سختی است . برای اینکه بتوانید در این مقطع تحصیل کنید ، حتما باید رزومه ای قوی داشته باشید . فقط در این صورت است که می توانید به مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری فکر کنید . منظور از داشتن رزومه قوی داشتن موارد زیر است :

  • مقاله ISI
  • نمرات بالا و معدل خوب در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس
  • انگیزه نامه قوی
  • زبان بالا
  • سابقه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی

تنها در صورت داشتن شرایط فوق می توانید برای اخذ ویزای دانشجویی در مقطع دکتری در آلمان اقدام کنید . برای این کار باید یک استاد راهنما پیدا کرده و بعد از چندین مصاحبه بتوانید نظر وی را برای پذیرش و اقدامات لازم جلب کنید .

حال که با شرایط گرفتن ویزای دانشجویی آلمان ، آشنا شدید ، شاید بخواهید بدانید برای اقدام به دریافت این ویزای پر طرفدار چه مدارکی لازم است . در ادامه مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان پس از اخذ پذیرش از مدرسه یا دانشگاه مد نظر در مقطع دلخواه ، باید مدارک خود را برای تحویل به سفارت آماده کنید . در ادامه درباره ی این قضیه بیشتر صحبت می کنیم .

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی آلمان

پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها یا مدارس ( مطابق سن و مدارک شما ) می توانید برای اخذ وقت سفارت در آلمان اقدام کنید . لازم به ذکر است گرفتن وقت سفارت در ایران گاهی بیشتر از 1 سال طول می کشد . بنابراین نیاز است که یا زودتر اقدام به دریافت آن کنید و یا از سایر روش ها مثل گرفتن وقت سفارت از کشور های همسایه آلمان اقدام کنید . همچنین می توانید با اثبات مدارک ثبت نام دانشگاه و تحت شرایطی از وقت سفارت در زمان زودتری بهره ببرید .

اما پس از داشتن شرایط ویزای دانشجویی آلمان و اخذ پذیرش ، اگر وقت سفارت خود را تعیین کرده باشید ، باید در وقت تعیین شده به سفارت آلمان مراجعه کنید . در این مرحله باید مدارک لازم را به افسر آلمانی تحویل دهید . مدارک لازم در هنگام مراجعه به سفارت جهت گرفتن وقت سفارت آلمان عبارتند از :

  • گذرنامه و کپی های آن با مدت اعتبار بیش از 6 ماه
  • ارائه مدرک اثبات کننده ی قبولی در دانشگاه یا مدرسه
  • ترجمه ی دانش نامه و ریز نمرات همه ی مقاطع قبلی در ( با تاییدات دادگستری و امور خارجه )
  • 2 عکس رنگی
  • اصل شناسنامه و کپی های آن
  • گواهی تمکن مالی برای اثبات گذراندن زندگی
  • ارائه ی انگیزه نامه
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • برنامه ی سفر و زندگی نامه
  • سوابق کاری در صورت داشتن سابقه کار

در زمان تحویل مدارک اگر برای تحصیل رایگان اقدام کنید ، مصاحبه با شما به زبان آلمانی خواهد بود . در صورتی که برای پذیرش دانشگاه های خصوصی اقدام کرده باشید نیز مصاحبه با شما به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد .

در روز مصاحبه شما باید نکات زیادی را رعایت کنید . چیدمان درست مدارک ، عدم نواقص در مدارک ، ترجمه ی صحیح اسناد ، اعتبار زمانی مدارک شما و همچنین مصاحبه با اطلاعات کافی و تسلط مناسب ، می تواند شانس شما را برای مهاجرت به آلمان تحصیلی افزایش دهد .کوچکترین اشتباهی در هر یک از موارد گفته شده ، ممکن است باعث ریجکت شدن درخواست شما شود .

در آخر نیز برای صدور ویزا باید مبلغ 75 یورو پرداخت کنید . همچنین همان طور که گفته شد مدت زمان صدور ویزا ی تحصیلی آلمان از 2 ماه تا 2 سال متغیر است . درخواست ویزای دانشجویی آلمان در ایران امری زمانبر بوده و باید به این نکته توجه کنید .

همچنین ویزایی که برای شما صادر خواهد شد سه ماه اعتبار خواهد داشت . شما باید با مراجعه به دفتر اتباع در آلمان به تمدید آن به صورت یک یا دو ساله اقدام کنید .

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان بسته به نوع سفر و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید ، متفاوت است . اگر مدرک زبان آلمانی دارید ، تحصیل شما رایگان است . فقط کافی است مبلغ 700 تا 800 یورو بابت ثبت نام بپردازید . اما در صورتی که می خواهید با مدرک زبان انگلیسی تحصیل کنید باید شهریه هایی بین 12 تا 20 هزار یورو بپردازید .

همچنین برای زندگی در آلمان تخمین زده می شود که به 700 تا 1000 یورو در ماه نیاز داشته باشید . توجه کنید که در صورت اخذ ویزای دانشجویی می توانید تا 40 ساعت در هفته کار کنید .

ریجکت شدن ویزای دانشجویی آلمان

در صورت داشتن کوچک ترین مشکلی امکان ریجکت شدن از درخواست وجود خواهد داشت . معمولا دلایلی که افراد ریجکت می شوند ، عبارتست از :

  • نقص در ارائه ی مدارک
  • داشتن سابقه ی کیفری
  • عدم داشتن برنامه ی صحیح برای سفر
  • نداشتن انگیزه ی کافی
  • نداشتن بودجه ی کافی یا بیمه نامه ی مناسب
  • گذرنامه ی نامعتبر
  • مدارک فاقد تاریخ اعتبار

دلایل ریجکت شدن توسط سفارت آلمان

در صورتی ریجکت شدن شانس شما برای دریافت ویزای دانشجویی به شدت کاهش خواهد یافت . پس پیش از مراجعه به سفارت از کامل بودن و بی نقص بودن مدارک خود اطلاع حاصل کنید .

ضمانت مالی ویزای دانشجویی آلمان

قوانین آلمان برای تحصیل در این کشور از شما می خواهد که اثبات کنید که می توانید مخارج خود را بپردازید . به همین دلیل در هنگام مراجعه به سفارت این کشور باید نامه تمکن مالی به افسر مورد نظر تحویل دهید . این ضمانت در حال حاضر به صورت ماهانه 750 یورو در نظر گرفته شده است . اما شما باید حداقل توانایی تقبل هزینه های یک سال را داشته باشید . بنابراین برای یک سال تحصیلی مبلغ 10236 یورو برای تمکن نیاز دارید .

ویزای تحصیلی آلمان برای متاهلین

مانند سایر کشور های اروپایی در صورت مهاجرت به این کشور اروپایی ، می توانید با الحاق خانواده اعضای خانواده خود را نیز از اقامت موقت بهره مند کنید . توجه کنید منظور از خانواده فقط همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشند .

ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان

بدون مدرک زبان می توانید در دانشگاه های آلمان پذیرش کسب کنید . اما چند نکته وجود دارد . در این صورت شانس شما برای دریافت ویزا خیلی کم خواهد بود . همچنین امکان پذیرش از دانشگاه های رایگان و سطح بالا در این صورت کمی محال به نظر خواهد رسید . بنابراین با اینکه مهاجرت تحصیلی به آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر است اما پیشنهاد می شود پس از دریافت مدرک زبان برای دریافت ویزای آلمان در این کشور اقدام کنید .

وکیل مهاجرت تحصیلی به آلمان

در پروسه ی اخذ ویزا و مهاجرت به هر کشوری از جمله آلمان هیچ تضمینی برای هیچ کس وجود نخواهد داشت . اما از آنجایی که توجه به نکات ریز و قوانین خاص آلمان در این زمینه می تواند شانس شما را چند برابر کند و از ریجکت شدن شما جلوگیری نماید ، پیشنهاد می شود از یک وکیل با تجربه در این زمینه کمک بگیرید .

هر سوالی که در زمینه اخذ ویزای دانشجویی آلمان دارید را از ما بپرسید!

همین حالا با ما تماس بگیرید

مهاجرت تحصیلی به آلمان با مهر آرا سیر

مهر آرا سیر موسسه مهاجرت تحصیلی به آلمان به عنوان مشاور مهاجرت تحصیلی به آلمان آماده است تا به شما جهت اخذ ویزای تحصیلی در آلمان کمک کند . تیم مهر آرا سیر با سابقه ای درخشان در امر مهاجرت می تواند بهترین راه را برای مهاجرت و تحصیل در آلمان به شما نشان دهد .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
.
نیاز به مشاوره دارید؟