ویزا چیست؟ کلیه شرایط و قواعد گرفتن ویزا

بیشتر مردم در ادوار مختلف زندگی به مهاجرت از کشور خود تمایل پیدا می‌کنند. این مهاجرت می‌تواند دائم یا موقت باشد. افراد برای ورود به کشورهای مختلف جهان ملزم به دریافت ویزای آن کشور هستند که می‌توانند با طی کردن مراحل اداری مختلف، به دریافت ویزا مورد نظر خود اقدام کنند.

روادید یا ویزا چیست؟

مطالب گوناگونی در باب اهدای انواع ویزا وجود دارد که در سراسر دنیای مجازی، می‌توان این مطالب را یافته و مطالعه کرد. مهم‌ترین سوالی که در ابتدا مطالعه‌  اینگونه مطالب به ذهن مخاطبان میخورد این است که روادید یا ویزا چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ویزا مانند یک برگه‌ی عبور است و به وسیله‌ی آن، اجازه‌ی ورود و حضور افراد در یک کشور خارجی برای مدتی مشخص داده می‌شود.

افراد با اخذ برگه‌ ویزا، با وجود قواعد و مقرراتی که برای صدور انواع مختلف آن وجود دارد، با یک سری محدودیت‌ها از زمان ورود به کشور خارجی و برای اقامت در این کشور مواجه می‌شوند. قوانین و محدودیت‌های ذکر شده، در واقع به مدت زمان اقامت افراد در کشور مورد نظر یا تعداد دفعات ورود افراد به این کشور مربوط می‌شوند. افراد در صورت داشتن شرایط مناسب، با گذراندن مراحل مشخص می‌توانند این مجوز را از اداره‌های مهاجرت و با هماهنگی با سفارت کشور مورد نظر خود دریافت کنند.

ماموران و افسران مهاجرت با بررسی شرایط افراد، می‌توانتد درخواست آن‌ها را پذیرفته و یا رد کنند. لازم به ذکر است که هر کشور برای صدور این مجوز قوانین خاصی را وضع کرده و افراد جهت اقدام به دریافت مجوز ورود به آن کشور، باید با در نظر داشتن این قوانین و دارا بودن شرایط تعیین شده برای صدور مجوز ورود درخواست دهند. ویزای یک کشور توسط مدیر یا افسر مهاجرت و به شکل یک مهر یا برچسب، در پاسپورت و گذرنامه‌ی فرد متقاضی حک می‌شود.

شینگن ویزا چیست

کشور هایی که عضو شینگن هستند عبارتند از،  آلمان، نروژ، اتریش، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، اسپانیا، دانمارک، سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، یونان و هلند می باشد، افرادی که به دنبال گرفتن ویزای شینگن هستند می توانند،  در زمان و شرایط مشخصی به هر یک از این کشورها که گفته شد سفر نمایند تا بتوانند ویزای شینگن را بگیرند.

مولتی ویزا چیست 

ویزای مولتی شینگن  به ۳ دسته تقسیم می شود، ویزا سینگل یا یک‌بار ورود، ویزای دو بار ورود و ویزای مولتیپل یا چند بار ورود. شما عزیزانی که به دنبال ویزای ویلتی هستید جهت کسب اطلاع لازم برای نحوه اخذ ویزا با ما تماس بگیرید و مشاوره های لازم برای اینکار را از ما بخواهید.

فرم مشاوره آنلاین

به مشاوره رایگان نیاز دارید؟ فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید

انواع مختلف ویزا یا روادید

همانطور که گفته شد، ویزا یک مانند یک مجوز ورود به خاک یک کشور برای مدت زمان مشخص می‌باشد. این مجوز برای هر کشور در انواع مختلفی وجود دارد که دسته بندی آن‌ها، با توجه به عوامل گوناگونی نظیر مدت زمان اقامت و یا تعداد دفعات ورود به کشور مورد نظر انجام می‌شود. انواع مختلف این مجوز را با توجه به مواردی که گفته شده می‌توان در دسته‌هایی چون ترانزیت، بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی کرد. علاوه بر این دسته بندی، نوع دیگری از تقسیم بندی وجود دارد که با توجه به هدف مهاجرت افراد به یک کشور تعیین می‌شود.

اگر بخواهیم به شکل دقیق‌تری بگوییم، ویزای صادره از سوی کشورها می‌تواند کاری، تحصیلی، توریستی و… باشد. افراد به دلایل مختلفی مثل سطح بالای مراکز آموزشی و روش‌های نوینی که برای آموزش به افراد توسط این مراکز و دانشگاه‌ها بکار گرفته می‌شوند، ممکن است به تحصیل در خارج از کشور علاقه نشان دهند؛ به همین جهت در صورت داشتن شرایط مناسب برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر جهان، می‌توانند به اخذ ویزای تحصیلی یک کشور اقدام کنند. نوع دیگری از مجوز ورود که با نام ویزای شغلی شناخته می‌شود نیز وجود دارد که به وسیله‌ی آن، افراد می‌توانند با سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف شغلی و یا از طریق پیشنهاد شغلی یا جاب آفر به کشور دیگری مهاجرت کرده و یک کسب و کار مناسب برای خود راه بی‌اندازند.

همچنین افراد در صورت تمایل به سفر به کشورهای دیگر و بازدید از آثار تاریخی و مناظر طبیعی و گشت و گذار در این کشورها، به اخذ ویزای توریستی اقدام کنند. این مجوزهای ورود به طور کلی موقت هستند و بعد از به اتمام رسیدن دوره‌ی هر یک از آن‌ها، افراد در صورت تمایل به ماندن در آن کشور می‌توانند اقدامات لازم برای تمدید هر یک از این مجوزها را انجام داده و اقامت بیشتری در یک کشور داشته باشند.

ویزای ترانزیت

همانطور که گفته شد یکی از انواع ویزا که با توجه به مدت زمان ماندن در یک کشور و یا تعداد دفعات ورود به آن کشور تقسیم بندی می‌شود، نوع ترانزیت است. مجوز ترانزیت در واقع برای سفرهایی صادر می‌شود که، افراد تنها تمایل به عبور از یک کشور و رفتن به کشور دیگر را دارند و در واقع مقصد اصلی آن‌ها یک کشور دوم است. این مجوز ورود، دارای اعتباری موقت بوده و زمان اعتبار آن با توجه به مدت زمان طی شده جهت عبور از یک کشور و رفتن به مقصد اصلی تعیین شده و می‌توان یک تا ده روز اعتبار داشته باشد.

این نوع ویزا کارایی بسیار گسترده‌ای در انجام کارهای تجاری و صادرات و واردات کالاها به شکل هوایی، زمینی و یا دریایی دارد. برای مثال هنگام وارد کردن بار با یک هواپیمای باربری، مجوز مربوط به حمل و نقل هوایی کالاها به شکلی آسان در کوتاه‌ترین زمان، بدون بررسی کردن مدارک صاحب بار صادر می‌شود و اجازه‌ی عبور از یک کشور به وی داده می‌شود.

با توجه به این موضوع، تمامی افرادی که در وسیله‌ی حمل و نقل وجود دارند یعنی باربران، مهمانداران صاحبان بار و کارکنان آن‌ها و بطور کل تمامی افرادی که در هواپیما حاضر هستند، مجوز عبور از یک کشور و ورود به کشور دوم را خواهند داشت. این شرایط تنها برای حمل و نقل هوایی وضع نمی‌شود و در تمامی روش‌های حمل و نقل بار، چه زمینی و چه دریایی، مجوز ورود ترانزیت در فرایندی ساده صادر می‌شود.

ویزای کوتاه مدت

نوع دیگری از ویزا یا روادید وجود دارد که با نام ویزای کوتاه مدت شناخته می‌شود و همانطور که از نام این نوع مجوز پیداست، اعتبار آن نسبت به سایر مجوزهای ورود کوتاه‌تر بوده و بعد از گذشت مدتی کوتاه به پایان می‌رسد. این نوع از مجوزهای ورود که در اصطلاح بازدید کننده نیز خوانده می‌شوند، همانطور که از نام آن‌ها پیداست تنها جهت یک بازدید فوری و کوتاه از یک کشور صادر می‌شوند.

این مجوز ورود دارای انواع مختلفی است که از جمله‌ی آن می‌توان به ویزای خصوصی، زیارتی، پزشکی، توریستی، کسب و کار و در آخر ویزای ورزشی و هنری اشاره کرد. حال به بررسی چیستی هر یک از این مجوزها می‌پردازیم. نوع خصوصی از مجوزهای کوتاه مدت هنگامی صادر می‌شود که، افراد ساکن در کشور مقصد قصد دارند تا یک دیدار خصوصی با فردی در کشور دیگر انجام دهند.

مجوز ورود پزشکی، جهت انجام کارهای پزشکی در کشور مقصد و یا بهره‌بری از امکانات درمانی و پزشکی در این کشور بکار می‌رود. مجوز ورود کسب و کار نیز برای افرادی صادر می‌شود که تمایل همکاری با شرکت‌های تجاری در کشور مقصد را دارند و تفاوت آن با ویزای کار، در مدت زمان اعتبار هر یک از این مجوزها و عدم استخدام افراد با مجوز ورود کسب و کار است. دسته‌ی دیگر از مجوزهای ورود، نوع توریستی آن‌هاست که برای گشت و گذار در یک کشور صادر می‌شود.

مجوز ورود زیارتی نیز همانطور که از نام آن پیداست، برای مدت کوتاهی جهت زیارت از اماکن مذهبی کشورهای مختلف صادر می‌شود. در آخر می‌توان به ویزای فرهنگی ورزشی اشاره کرد که برای شرکت در مسابقات و یا همایش‌های فرهنگی و ورزشی برگزار شده در کشورهای مختلف صادر می‌شود.

ویزای VOA یا ورودی

نوع دیگری از ویزا وجود دارد که در اصطلاح ویزای ورودی نامیده می‌شود و در فرودگاه‌ها و یا بندرهای یک کشور با افراد اعطا می‌شود. لازم به ذکر است که این نوع مجوز ورود با نوع اصلی آن که از قبل از ورود به کشور باید به دریافت آن اقدام کرد، کاملا متفاوت می‌باشد. با یک مثال می‌توان دقیق‌تر به چیستی این مجوز ورود پی برد؛ فرض می‌کنیم که به دلیل مشکلات آب و هوایی، یک هواپیما در هنگام پرواز مجبور به فرود آمدن در منطقه‌ای در مسیر راه شود.

در نتیجه با توجه به ایجاد این انحرافات در حین سفر، ویزایی برای اقامت کوتاه مدت مسافران این هواپیما در این منطقه صادر می‌شود و در بعضی از کشورها برای صدور این مجوز ورود برای مسافران، یک سری قوانین و محدودیت‌های خاص وجود دارد؛ برای مثال در کشور روسیه برای انجام یک بازدید کوتاه مدت در منطقه‌ی ITS، ویزای VOA صادر می‌شود. در کشور تایلند نیز هنگام ورود به نقاط مرزی مختلف، این نوع مجوز ورود خیلی سریع برای افراد صادر می‌شود.

در ایست بازرسی padang besar این نوع مجوز ورود برای قطارهای مسافربری بین تایلند و مالزی صادر می‌شود. در یک سری از کشورها، برای مسافرانی مثل خدمه‌ی یک هواپیما یا کشتی‌، مجوز ورود VOA قبل از ورود به این کشور صادر می‌شود. بطور کلی قوانین هر کشور برای صدور این نوع مجوز متفاوت بوده و برای ورود افراد به هر کشور، مسئولان این مجوز را با توجه به قوانین مشخصی صادر می‌شود. در ادامه به بررسی اطلاعات گوناگون درباره‌ی اخذ ویزا می‌پردازیم.

هزینه‌های دریافت ویزا

یکی دیگر از نکات مهم در پروسه‌ی دریافت ویزا، هزینه‎ی اخذ ویزا و عوامل موثر بر هزینه‌ی دریافت آن است. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی قیمت این مجوز این است که، قیمت تعیین شده برای صدور این مجوز توسط هر کشوری متفاوت می‌باشد و بسته به شرایط مختلف این قیمت متغیر بوده و رنج ثابتی ندارد‌.

از عوامل موثر بر تعیین قیمت ویزای صادره از سوی کشورهای مختلف، می‌توان به هزینه‌های لازم جهت گرفتن وقت از سفارت کشور مورد نظر، امکان به وجود آمدن تغییرات مختلف در شرایط فرد متقاضی، مدت زمان لازم برای صدور ویزا، مدت زمان اقامت فرد در کشور مورد نظر و همچنین نوع کشوری که متقاضی مد نظر دارد اشاره کرد.

امروزه مراکز زیادی در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند که اقدامات لازم جهت اخذ مجوز ورود برای متقاضیان را انجام داده و مشاورات لازم در این جهت را به افراد متقاضی اعطا می‌کنند. لذا متقاضیان در صورت تمایل به دریافت ویزا، می‌توانند راهنمایی‌های لازم را از طریق مشورت با وکلا و مشاوران فعال در این مراکز دریافت کنند. لازم به ذکر است، استخدام یک وکیل مهاجرت جهت انجام کلیه‌ی کارهای مربوط به صدور مجوز ورود و مهاجرت به یک کشور مشخص، تاثیر بسزایی در هزینه‌‌های مربوط به اخذ ویزای این کشور می‌گذارد.

شرایط لازم برای دریافت ویزا

برای صدور ویزای یک کشور، مراحل و شرایط گوناگونی وجود دارد که باید توسط افراد طی شود. این شرایط با توجه به نوع این مجوز تعیین می‌شود و افراد برای اخذ انواع مختلف این مجوز، باید از مراحل خاصی عبور کنند. دسته‌ای از این مجوزها، قبل از ورود افراد به کشور مورد نظر صادر می‌شوند و دسته‌ی دیگر نیز قبل از شروع سفر صادر می‌شوند. افراد برای اخذ مجوز ورود به یک کشور، بهتر است یک سری اقدامات انجام دهند و مراحلی را پشت سر بگذرانند؛ ابتدا باید مدارک لازم جهت درخواست صدور مجوز ورود به یک کشور را جمع آوری کرده و سپس از سفارت کشور مورد نظر خود، یک وقت برای انجام سایر کارهای مربوط به مهاجرت تنظیم کنند.

بعد از انجام مصاحبه با مسئولان سفارت و گذشت مدتی مشخص، نتیجه‌ی درخواست صدور ویزا به افراد ابلاغ می‌شود. نکاتی وجود دارد که در به نتیجه رسیدن پروسه‌ی دریافت مجوز ورود تاثیر می‌گذارد؛ از جمله‌ی این نکات می‌توان به تملک مالی اشاره کرد. در واقع افراد با داشتن یک ملک در کشور خود، می‌توانند تاثیر مثبتی در صدور اجازه‌ی ورود به یک کشور دیگر توسط مسئول سفارت این کشور بگذارند.

از جمله دیگر قواعد ویزا که در نتیجه‌ی صدور یا عدم صدور آن تاثیر می‌گذارند، می‌توان به داشتن موقعیت شغلی متناسب، داشتن سوابق بیمه، پرینت مربوط به گردش حساب و همچنین سفرهایی که توسط افراد قبل از درخواست برای صدور ویزا انجام شده است، اشاره کرد. در آخر باید گفت که با در نظر داشتن و رعایت تمامی قواعد ذکر شده، می‌توان از صدور ویزا به شکل تضمینی مطمئن شد.

دلایل رد درخواست صدور ویزا

همانطور که قبلا اشاره کردیم، انواع مختلفی از ویزا یا مجوز ورود وجود دارد که افراد با توجه به هدف خود، می‌توانند به انجام مراحل گوناگون و تهیه‌ی مدارک لازم برای اخذ ویزای مورد نظر خود اقدام کنند. اما چیزی که در پروسه‌ی دریافت مجوز ورود واجب است بدانیم این است که، علاوه بر این که آگاهی از مراحل و قواعد گرفتن ویزا واجب و ضروری است، دانستن اوامری که باعث رد درخواست صدور ویزا می‌شود به نوبه‌ی خود مهم و واجب است؛ چرا که با آگاهی از این عوامل، افراد می‌توانند از رد درخواست صدور مجوز ورود به کشور مورد نظر خود جلوگیری کنند.

فرم مشاوره آنلاین

به مشاوره رایگان نیاز دارید؟ فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید

قواعد گرفتن ویزا

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث رد درخواست افراد برای گرفتن ویزا می‌شود، عدم اطمینان کافی افسر مهاجرت به دلایل فرد از سفر و مشکوک بودن او به بازگشت فرد به کشور است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، وقتی که فرد دلیل محکمی برای بازگشت به کشور مبدا نداشته باشد افسر مهاجرت گمان می‌برد که ممکن است فرد بعد از اتمام اعتبار ویزا تصمیم به بازگشت نداشته باشد و به همین دلیل درخواست او برای صدور مجوز ورود به کشور مورد نظر را رد کند. به همین دلیل مهم‌ترین نکته‌ هنگام درخواست برای صدور ویزا، جلب اطمینان افسر مهاجرت است.

از جمله دیگر دلایل رد درخواست صدور مجوز ورود، می‌توان به این اشاره کرد که ممکن است توضیحات افراد درباره‌ی هدف آن‌ها از مسافرت به یک کشور خارجی کافی نبوده و علاوه بر آن، شرایط آن‌ها در طول اقامت در آن کشور مناسب نباشد. عدم کفایت مدارک ارائه شده برای اثبات تمکن مالی نیز، از جمله دیگر دلایل رد درخواست صدور مجوز ورود است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
.
نیاز به مشاوره دارید؟